14-04-2022

Let’s do Goods

PERSBERICHT: – Let’s do Goods – ‘s-Hertogenbosch mooier maken op je sokken!

De Bossche sok overhandigt aan wethouder Ufuk Kaya!

Wist je dat sokken het minst gedoneerd worden, maar juist het
meest noodzakelijk zijn? Let’s do Goods lost dit probleem op samen met kunstenaars
uit de daklozen community. Zij ontwerpen échte kunst sokken en voor elk
paar sokken dat verkocht wordt, wordt er ook een paar gedoneerd.

De sokken zijn te bestellen voor € 12,50 op de website
www.letsdogoods.com én ook te koop bij Loods Kringloopwinkel.

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

03-09-2021

Vandaag presenteren wij ons nieuwe promotiefilmpje van Stichting Loods!

21-08-2021
Scriptorium

Wanneer heb jij voor het laatst iets met de hand geschreven? Tijdens de viering van 1000 jaar Brabants kloosterleven dagen Graphic Matters en Huis73 je uit typisch monnikenwerk te verrichten. (lees verder onder de afbeelding..)

Scriptorium

In middeleeuwse scriptoria hadden monniken een dagtaak aan het overschrijven teksten. Om teksten goed leesbaar en begrijpbaar te maken, bedachten ze leestekens, illustraties en lettertypes.

In het Scriptorium maak je (gratis) een digitaal lettertype op basis van jouw handschrift. Gebruik hiervoor een pen, kwast, marker, ganzenveer of ander schrijfgerei. Maak er jouw speciale letters van!Het lettertype is achteraf te downloaden en te gebruiken op jouw eigen pc of laptop.

Van alle in het Scriptorium geschreven letters ontwikkelen de ontwerpers van Autobahn een nieuw lettertype voor straatkrant Sammy.

Het Scriptorium is van dinsdag 24 t/m donderdag 26 augustus te vinden op het biebplein bij Huis73, Hinthamerstraat 72 in Den Bosch.
Partners:
Een project van Graphic Matters en Autobahn in opdracht van Brabants Kloosterleven.

Met steun van Provincie Noord-Brabant, Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, Cultuurfonds en Handpicked Labs.

VACATURE Activiteitenbegeleider
(update 21-08-2021: vacature is inmiddels vervuld)

Wat is onze missie?
Stichting Loods biedt een laagdrempelige veilige plek voor mensen in kwetsbare situaties waar ze tot rust kunnen komen, waar ze anderen kunnen ontmoeten en wij hen ontmoeten zoals ze zijn. We begeleiden en stimuleren hen tot maatschappelijk zinvolle activiteiten om zelfrespect en waardering, kansen en perspectief te ervaren.

Loods biedt via de presentiebenadering de mogelijkheid tot verbinding: met henzelf, met anderen, met de omgeving en met de toekomst. Dat is méér dan enkel opvang, activering en participatie. Het is ook de acceptatie van gebrokenheid, van terugval, van op jezelf aangewezen zijn, van eenzaamheid. Loods biedt mensen een dag-invulling,  een plek om vanuit moeilijk vaarwater een verbinding aan te gaan en deel uit te maken van de samenleving.

Wie zijn onze deelnemers?
Onze deelnemers bevinden of bevonden zich in uiteenlopende kwetsbare situaties: dak-/ thuisloosheid, psychische of psychiatrische problematiek, eenzaamheid/ sociaal isolement, armoede/ schuldenproblematiek, (ex)verslaving, in crisis- en/of vrouwenopvang, geen regulier betaald werk.

Wat zijn de wensen en behoeften van onze deelnemers?
Onze deelnemers hebben uiteenlopen wensen en behoeften waarop Loods wil aansluiten:
* Structuur in de dag, doelgericht bezig zijn.
* Maatschappelijk zinvol werk doen en daarmee geld verdienen.
* Er toe doen, gewaardeerd worden, er bij horen.
* Een werkomgeving waar iedereen werkt naar zijn eigen kunnen, met weinig werkdruk en ruimte voor gezelligheid
* Een werkplek waar je jezelf mag zijn, niet veroordeeld wordt en een tweede kans krijgt.
* Een plek waar je nieuwe contacten op doet en soms lotgenoten ontmoet.

Wat is onze rol als (activiteiten)begeleider?
We spelen in op  de vragen en behoeften van onze deelnemers en gebruiken hun ervaringen om ze te begeleiden. Dit doen wij vanuit de presentiebenadering.  We stimuleren tot maatschappelijke redzaamheid, ontplooiing, verantwoordelijkheid, participatie en creativiteit.

Hoe doen we dat?
We geven aandacht, bieden een luisterend oor, mensen mogen bij Loods zijn wie ze zijn.
We bieden diverse maatschappelijk zinvolle activiteiten, en passen deze waar mogelijk aan aan de wensen en behoeften van onze deelnemers. We hebben daartoe een kringloopwinkel, een fietswerkplaats, een stadswandeling, een straatmagazine, het koken voor de deelnemers en buitenactiviteiten in het groen (prikken, hout kloven etc.).

Wie zoeken we? Je past bij Loods als je …
* bent gemotiveerd voor onze missie, functie en onze benadering (presentie);
* soepel kunt omgaan met de diversiteit van onze deelnemers, je kunt inleven in hun wereld, respect hebt voor wie onze deelnemers zijn en wat ze kunnen;
* een MBO-plus werk- en denkniveau hebt;
* wensen en behoeften van onze deelnemers signaleert en inventariseert en die weet om te zetten naar passende activiteiten;
* actief meewerkt met de activiteiten omdat dát stimuleert;
* deelnemers stimuleert hun eigen mogelijkheden te laten ontdekken en initiatief te laten nemen;
* (nieuwe) activiteiten creëert die afgestemd zijn op de deelnemers;
* sociaal ondernemer bent, en ook kansen ziet voor (nieuwe) betaalde opdrachten voor onze activiteiten;
* in mogelijkheden denkt in plaats van belemmeringen;
* kritisch bent naar je eigen werk en dat van je collega’s, en dat ook bespreekt, assertief bent;
* 32 tot 36 uur wilt werken, soms ook op zaterdag;
* je vooral onze “buitenactiviteiten” organiseert of nieuwe bedenkt, maar ook flexibel bent om op andere plekken te werken (de kringloopwinkel, de fietswerkplaats, het koken etc.).

Het is een pré als je een andere culturele achtergrond hebt dan de Nederlandse ofwel daar ervaring in hebt.

Wat bieden wij?
Een afwisselende en boeiende werkkring, leuke collega’s en vrijwilligers en een uitdagende opdracht om de organisatie verder te helpen in het naleven van onze missie. Geen dag verloopt hetzelfde of loopt zoals je hem had gepland.
Wij volgen de cao Sociaal Werk en wordt afhankelijk van leeftijd en ervaring ingeschaald in schaal 6 (tussen € 2.291 en € 3.279  bruto per maand op basis van 36 uur per week). Daarnaast een individueel keuzebudget (waarin o.a. 8% vakantietoeslag en 8,3% eindejaarsuitkering).
Het gaat in eerste instantie om een tijdelijke aanstelling met ingang van 1 augustus 2021 en je hebt zelf mede invloed op verlenging daarvan.

Interesse?
Stuur je sollicitatie (motivatiebrief én CV) per ommegaande maar in ieder geval vóór 25 juni 2021 per mail naar: marcel@stichtingloods.nl. Voor meer informatie zie onze website www.stichtingloods.nl of stel u je vraag via bovenstaande mail aan Marcel Wijnen.

Sollicitatieprocedure?
Reageer vóór 25 juni 2021.
Uiterlijk maandag 28 juni hoor je of je wordt uitgenodigd voor een eerste gesprek, dat gepland is op woensdagmiddag 30 juni of donderdagmiddag 1 juli. Uit de eerste ronde volgt een selectie voor een tweede gesprek in de week erna op 6 of 7 juli in de middag.
Uit de tweede ronde selecteren we een of meerdere kandidaten om een dagdeel mee te lopen om ons en jezelf te laten ontdekken of je op de goede plek bij Loods.

12-06-2020
White Sisters

21 februari 2020
Geweldig!!! Wij hebben een hele mooie donatie ontvangen van Stichting 1184 waarmee wij onze kantine mooi kunnen inrichten.
Stichting 1184 is een sociaal netwerk in Den Bosch van ondernemende personen met hart voor de stad die maatschappelijke initiatieven in de stad ondersteunt. Zie:https://www.1184.nl/wie-is-1184/